Keinginan Yang Pelbagai

Dalam hidup ini, sering kali kita mengimpikan pelbagai perkara. Ada masanya, kita mengimpikan kehidupan yang bahagia. Ada ketikanya, kita mengimpikan sebuah mahligai yang tersergam indah. Ada waktunya, kita mengimpikan sesuatu yang tidak munasabah. Sesuatu yang luar dari kehidupan kita.

Sebagai manusia yang diberikan akal fikiran, hati dan perasaan. Kita punya keinginan yang pelbagai. Keinginan yang didorong oleh persekitaran dan hawa nafsu ini haruslah dididik agar tidak melampaui batas-batas yang telah digariskan oleh Allah s.w.t. di dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sekiranya kita mengabaikan garis yang telah ditetapkan ini, maka akan rosaklah seluruh kehidupan kita. Ia juga akan merebak sehingga memudaratkan kehidupan masyarakat, agama dan negara.

Cuba kita lihat ke negara barat. Bagaimana keinginan mereka yang pelbagai, telah mendorong mereka melakukan sesuatu yang tidak terfikir oleh orang lain. Ada di antara mereka yang berkeinginan untuk mencipta nama sehingga sanggup mencederakan diri mereka sendiri. Ada juga yang sanggup dicemuh oleh masyarakat semata-mata untuk mencapai keinginan yang entah apa-apa. Disebabkan oleh keinginan mereka inilah telah mendorong mereka berusaha untuk mencapai keinginan masing-masing. Walau bagaimana pun, keinginan dan usaha mereka itu tidak didorong oleh aturan dan garis yang telah ditetapkan. Sebaliknya mereka hanya menurut hawa nafsu mereka semata-mata. Oleh hal yang demikian, ada sesetengah daripada mereka terpaksa menanggung akibat yang buruk sepanjang hayat mereka.

Kita tidak dilarang untuk mengejar keinginan dan kemahuan kita. Walaubagaimanapun kita haruslah menurut aturan-aturan yang telah digariskan. Usahlah kita menurut hawa nafsu kita sehingga kita menghancurkan masa depan kita.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "