Antara Keinginan Dan Cita-Cita

Semasa kecil, kita diajar mengenai cita-cita. Cita-cita yang akan membawa kita menempuh kejayaan. Ketika itu, kita masih belum memahami apa sebenarnya cita-cita itu. Kita masih belum dapat berfikir apa cita-cita yang sesuai dengan diri kita. Apa yang lebih penting, kita belum dapat memahami apa sebenarnya cita-cita kita.

Meningkat dewasa, cita-cita yang kita laungkan berubah mencari keinginan. Dari cita-cita itu, lahirnya perasaan ingin memiliki sesuatu. Keinginan dari segi material. Keinginan dari segi kedudukan. Keinginan dari segi populariti dan sebagainya lagi. Semuanya itu telah digabungkan menjadi satu.

Dari keinginan itu lahirnya jalan yang kita sendiri tidak dapat bayangkannya. Dari keinginan yang sekecil-kecilnya sehinggalah kepada yang sebesar-besarnya, semuanya itu telah membuatkan kita berusaha untuk memilikinya. Keinginan itu telah menyuntik semangat kepada kita untuk mendapatkannya.

Tetapi, pernahkah kita fikirkan tentang baik buruknya keinginan kita? Pernahkah kita fikirkan tentang jalan yang terbaik untuk memilikinya? Bertuahlah bagi mereka yang memikirkan tentang semua itu. Tetapi, malanglah bagi mereka yang mengabaikan semua itu. Mereka tidak pernah bertanya kepada diri mereka sendiri. Apakah keinginan mereka itu akan memberi kebaikan kepada mereka? Apakah keinginan mereka itu akan memberi manfaat buat orang disekeliling mereka? Tanpa persoalan ini semua, mereka akan hanyut dalam keinginan mereka sendiri. Mereka akan hanyut dalam dunia mereka sendiri. Keinginan mereka itu akan merosakkan dan menghancurkan hidup mereka.

Sekiranya keinginan mereka itu memberi manfaat, berbahgialah mereka. Tetapi sekiranya keinginan mereka itu hanya memberi keburukan, betapa ruginya mereka. Kerugian itu akan memusnahkan hidup mereka semusnah-musnahnya. Bayangkan seorang pemuda berkeinginan untuk menikmati ketagihan dadah yang dirasakannya akan memberi kebahgiaan kepadanya. Namun, sebaliknya yang berlaku. Dia akan ketagih dan akan merosakkan seluruh hidupnya. Bayangkanlah apabila seorang wanita berkeinginan untuk menikmati kemewahan sehingga sanggup menggadaikan maruahnya. Bayangkanlah akibat buruk bagi perbuatan tersebut.

Kanak-kanak kecil yang dari sedari kecil mempunyai cita-cita yang suci. Cita-cita yang akan memberi manfaat dan kemudahan kepada orang lain. Citacita untuk menjadi seorang doktor. Cita-cita untuk menjadi seorang guru. Cita-cita untuk menjadi seorang polis. Tetapi apabila menjangkau dewasa, cita-cita itu telah jauh ditinggalkan dan yang timbul hanyalah keinginan yang akan merosakkan hidup mereka. Betapa ruginya mereka.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "