Hembusan Ujian

Bismillahhirahmanirrahim.

Assamu'alaikum.

Bersyukur ke hadrat ilahi kerana masih diberikan peluang untuk melihat dunia ini satu hari lagi. Bersyukur ke hadrat ilahi kerna masih diberikan waktu untuk memperbaiki diri ini. Yang disaluti noda dan dosa.

Hari ini, untuk kesekian kalinya, aku melihat dunia yang indah. Diwarnai dengan warna-warna kehidupan. Disinari dengan nur kasih sayang dari Allah. Dihiasi dengan hiasan pengalaman. Oh! Alangkah indahnya hidup ini. Dipenuhi dengan berbagai rencah yang menjadikan hidup lebih bermakna.

Dan untuk kesekian kalinya, aku melihat kebesaran Allah. Mencurahkan rahmatNya ke atas seluruh kehidupan di dunia ini. Bermula di awal pagi, kita bangun dari tidur dan bersyukur kerana masih diberikan kesempatan untuk hidup sehari lagi. dan kemudian kita bergerak menuju ke bilik mandi untuk membersihkan diri. disitu masih ada nikmat pergerakan, nikmat pernafasan, nikmat penglihatan, nikmat perasaan dan berbagai lagi nikmat yang Allah berikan kepada kita. Tidak terhitung banyaknya nikmat yang Allah berikan dan semuanya diberikan secara percuma. itu pun kita tidak mampu untuk bersyukur lagi. kita tidak mampu untuk bersujud, memanjatkan rasa kesyukuran kita kepada Allah.

Kita selalu alpa akan segala nikmat yang kita terima. Setiap kali mendapat sesuatu, kita lupa untuk bersyukur sehinggakan untuk mengucapkan Alhamdulillah juga terlalu berat untuk dilafazkan. Namun, apabila secebis musibah singgah pada kita, kita pandai untuk memberontak. Pandai pula kita meminta pertolongan daripada Allah. Sebenarnya kita masih belum sedar, ramai yang menyangkan ujian Allah itu datang dalam bentuk musibah, masalah, kecelakaan dan segala macam bentuk keburukan. Tetapi hakikat sebenarnya, ujian Allah itu adalah setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan kita. Rezeki, kesihatan, kekayaan, kekuatan dan sebagainya adalah ujian yang Allah berikan kepada kita. Allah mahu melihat, apa yang akan kita lakukan dengan segala pemberian yang Allah berikan kepada kita. Dan malangnya, ramai yang terleka dan terbuai dengan segala macam ujian ni. Termasuklah diriku yang lemah dan dhaif ini.

Jadi, marilah sama-sama kita berusaha mempertingkatkan usaha kita untuk memanfaatkan segala ujian yang Allah berikan ke arah kebaikan, semata-mata mencari keredhaan Allah. dan diharapkan agar Allah memberi petunjuk kepada kita ke arah jalan yang Dia redhai dan menuju kejayaan di dunia dan juga di akhirat.

Sekian sahaja untuk pertemuan kali ini.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "