Jump Start 2013

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Apa khabar saudara saudari yang membaca blog ini. Walaupun isinya tidak seberapa, namun aku harapkan ada manfaat yang dapat dimanfaatkan bersama.

Dalam kedinginan aircond office aku yang agak sejuk hari ini, terlintas difikiran untuk berkongsikan pengalaman aku ketika menghadiri seminar pagi tadi. Banyak manfaat yang aku dapati dari seminar tersebut. Dan rugi rasanya kalau aku tidak berkongsikan dengan orang lain.

Pagi tadi aku telah menghadiri seminar bertajuk Jump Start 2013. Isi kandungan seminar berkisar tentang perniagaan terutama sekali kepada mereka-mereka yang baru berkecimpung dalam bidang perniagaan dan kekurangan modal dan pengalaman.

Bagi mereka yang berminat untuk memulakan perniagaan, terdapat banyak flatform atau saluran bantuan yang telah disediakan oleh kerajaan. Tidak kiralah dalam sektor pembuatan, perkhidmatan, multimedia dan sebagainya. Kerajaan telah menyediakan pelbagai institusi kewangan atau GLC yang dapat membantu menyediakan modal. Kita boleh memohon pinjaman ataupun geran. Pinjaman yang disediakan memberi kadar interest yang rendah berbanding bank atau agensi kewangan swasta yang lain. Ini dapat membantu mengurangkan beban peniaga dalam pembayaran balik pinjaman. Manakala geran pula adalah bantuan kewangan yang diberikan tanpa pembayaran dan bergantung kepada syarat.

Dari sini, minda aku mula terbuka. Sebenarnya tidak susah untuk memulakan perniagaan, cuma apa yang penting adalah idea dan semangat yang kental untuk menghadapi jatuh bangunnya perniagaan tersebut.

Aku juga mendapat maklumat cara mudah untuk mendapatkan senarai agensi kewangan ini, kita cuma perlu melayari laman web www.eilmu.my dan daftar. Website ini telah menyediakan senarai agensi tersebut. Dan ini memudahkan kita.

Sampai di sini sahaja dulu perkongsian aku buat kali ini. Kita bertemu lagi di lain waktu.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "