Iblis Dilaknat Kerana Keingkarannya

Pada suatu ketika, sebelum tercipta Bani Adam di muka bumi ini, terdapat sejenis makhluk yang suka hidup dalam keadaan bergaduh dan membuat kekacauan di muka bumi Allah.

Makhluk itu adalah jin dan syaitan yang sekarang ini satu golongan yang dilaknat Allah hinggalah ke hari kiamat. Kemudian, Allah s.w.t. telah mengangkat sejenis bangsa jin yang bernama Azazil untuk hidup bersama-sama malaikat yang kuat beribadah kepada Allah s.w.t.

Daripada makhluk yang suka bergaduh sesama sendiri, Azazil berubah menjadi makhluk Allah yang paling kuat beribadat dan terkenal di kalangan para malaikat di langit. Azazil menjadi makhluk yang disayangi Allah kerana ketaatannya. Malah Azazil juga menjadi ketua kepada semua malaikat. Hal ini berkekalan hinggalah satu ketika apabila Allah mencipta sejenis makhluk yang bernama manusia. Pada peringkat awal penciptaan Adam a.s. semua malaikat mempersoalkan rasional penciptaan itu. Walau bagaimanapun akhirnya semua malaikat tunduk di bawah kekuasaan Allah lalu sujud kepada Nabi Adam a.s. kecuali Azazil seorang.

Bermula dari detik itu, Azazil yang sekarang ini dikenali sebagai iblis laknatullah telah dibuang ke bumi. Lihatlah disebabkan keingkaran iblis dengan perintah Allah, lalu dalam sekelip mata darjatnya jatuh serta-merta dan tiada lagi gelaran kehebatan diberikan kepada iblis. Malah, menjadi musuh orang beriman dan musuh Allah hinggalah ke hari kiamat.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "