Isu Penggunaan Kalimah Allah

Baru-baru ini kita dikejutkan oleh satu berita yang menggemparkan seluruh umat Islam di negara ini. Berita tersebut merujuk kepada penggunaan kalimah Allah oleh Gereja Katolik dalam penerbitan mingguannya Herald-The Catholic Weekly. Perkara ini menimbulkan rasa tidak puas hati seluruh umat Islam di seluruh negara.

Bagi seluruh umat Islam di negara ini, perkara ini tidak seharusnya berlaku dan tidak sepatutnya dibenarkan kerana ia melibatkan kemuliaan agama Islam itu sendiri. Dengan membenarkan penggunaan Allah dalam agama lain selain agama Islam, dirasakan seolah-olah umat Islam telah merendahkan martabat Pencipta Yang Maha Agung dan Maha Esa.

Bagi penganut Kristian, mereka mempercayai konsep Trinity, iaitu God The Father, God the Son and The Holy Ghost (Allah sebagai Bapa, Allah sebagai Anak dan Roh Kudus). Kepercayaan ini bertentangan dengan kepercayaan penganut agama Islam yang mempercayai bahawa Allah itu Tunggal, iaitu Maha Esa. Tiada dua, tiga atau banyak. Allah cuma satu.

Kita mempercayai bahawa Allah mempunyai banyak nama. Terdapat 99 Nama-nama Allah yang wajib diketahui oleh umat Islam. Tetapi itu bukan bermakna Allah itu banyak. Itu hanyalah Nama-nama Allah yang disebutkan di dalam Al-Quran yang hanya layak dimiliki oleh Allah kerana kekuasaan yang dimiliki-Nya. Nama-nama itu juga membuatkan kita lebih memahami dan mengetahui akan Zat Allah. Pencipta yang Maha Agung.

Oleh hal yang demikian, sekiranya penggunaan Allah digunakan oleh Penganut agama lain selain Islam, dikhuatiri akan menimbulkan salah faham dan boleh merosakkan akidah umat Islam itu sendiri. Dari segi fizikalnya kita melihat ia tidak akan menjejaskan apa-apa, namun dari segi rohaninya ia boleh menimbulkan pelbagai persoalan dan pendapat yang berlainan dengan tujuan asal penggunaan Allah itu sendiri.

Oleh sebab itu, diharapkan agar pihak berwajib mengambil kira semua pendapat ini agar, perkara ini dapat diselesaikan dengan segera dan dapat pengelakkan permasalahan yang lebih besar timbul di kemudian hari. Sensitiviti agama harus menjadi keutamaan sebelum sebarang keputusan dibuat.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "