Haruan Makan Anak

Kisah haruan makan anak sudah menjadi sebahagian daripada episod kehidupan rakyat Malaysia ketika ini. Tidak dinafikan yang saban hari ada sahaja berita mengenainya disiarkan. Kita semakin jelik dengan situasi yang berlaku kala ini. Sudah tidak sanggup lagi untuk kita menatap media-media massa yang menyiarkan berita mengenai perkara ini.

Saban hari ada sahaja berita mengenai bapa rogol anak, bapa cabul anak, bapa liwat anak dan bermacam-macam lagi berita yang melibatkan ketua keluarga dan anak kandung mereka sendiri. Apa yang lebih malang, perbuatan ini dilakukan oleh orang Melayu yang beragama Islam. Dimana letaknya maruah agama Islam yang lengkap dan terbaik daripada agama-agama lain?

Islam tidak pernah mengajar kita untuk melakukan perbuatan-perbuatan terkutuk seperti ini. Malah Islam telah menetapkan tanggungjawab dana amanah yang harus dipikul oleh bapa sebagai ketua keluarga. Tetapi dimanakah rasa tanggungjawab dan amanah itu dicampakakan sehingga mereka sanggup menjadi seperti haruan makan anak?

Tergamakkah seorang bapa yang mempunyai fikiran yang waras bertindak kejam terhadap anak sendiri? Sanggupkah kita melihat masa depan darah daging kita tercemar disebabkan oleh perbuatan terkutuk kita?

Islam telah mendidik kita mengenai akal dan nafsu. Akal digunakan untuk berfikir manakala nafsu pula ada lumrah kehidupan sebagai manusia. Tanpa nafsu, manusia tidak akan mempunyai keinginan. Tanpa akal, manusia tidak akan mampu untuk berfikir. Walaubagaimanapun, akal dan nafsu boleh membawa kita ke arah kesesatan sekiranya tidak dikawal dengan baik.

Allah s.w.t tidak menjadikan akal dan nafsu sebagai cara untuk mencari kepuasan diri. Sebaliknya akal dan nafsu itu dijadikan agar manusia dapat berfikir dan melakukan perbuatan-perbuatan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Oleh itu, kita seharusnya menggunakan akal dan nafsu itu ke arah kebaikan. Janganlah kerana terlalu mencari kepuasan, kita sanggup menghancurkan masa depan anak kandung kita sendiri.

Kepada mereka yang tercebak dengan perkara ini, diharapkan agar mereka dapat kembali ke pangkal jalan. Janganlah mereka disisihkan. Bantulah mereka untuk mencari sinar baru dalam hidup mereka. Kepada mereka yang lain, sama-samalah kita berusaha agar tidak terjebak dengan perkara sebegini. Nauzubillah.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "