Petikan Dari Berita Sekeluarga Menyisih Diri

Manusia sudah hilang harga diri. Tiada lagi belas kasihan yang wujud di hati mereka. Mereka tidak lagi dapat menilai kebaikan dan keburukan sesuatu perkara dengan sebaiknya. Mereka telah dikuasai nafsu yang tidak pernah puas.

Setelah membaca berita yang bertajuk 'Sekeluarga Menyisih Diri' dalam Harian Metro, hati saya tergerak untuk menulis di dalam blog ini. Saya merasa sedih dan bersimpati di atas apa yang telah berlaku terhadap seorang wanita yang telah dirogol oleh tiga orang manusia berhati iblis yang bernama lelaki.

Ketiga-tiga lelaki yang berhati iblis itu telah memperkosa gadis tersebut bergilir-gilir. Sambil itu, perbuatan tersebut turut dirakam dan disebarkan menerusi telefon bimbit. Perlakuan tersebut telah menyebabkan mangsa dan keluarganya menyisihkan diri dari masyarakat kerana malu dengan apa yang telah berlaku.

Bagi mereka yang mempunyai akal yang waras, perbuatan tersebut tidak sepatutnya berlaku. Mereka hanya menberi aib terhadap orang lain. Perbuatan tersebut amatlah keji dan tidak dapat diterima. Sebagai manusia, mereka seharusnya bertindak dan melakukan perbuatan yang boleh mendatangkan kebaikan terhadap orang lain, bukan menambahkan lagi beban dan penderitaan mereka.

Setiap dari kita adalah bersaudara. Walau apa pun agama, bangsa, warna kulit atau pemikiran kita, kita tetap lahir dari manusia yang sama iaitu Nabi Adam a.s. dan Hawa. Dari merekalah lahirnya bangsa-bangsa yang terdapat di seluruh dunia ini. Oleh itu, kita tidak dapat lari dari kenyataan bahawa setiap dari kita adalah bersaudara.

Sebagai saudara, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk melindungi dan menjaga kebajikan orang disekeliling kita. Kita tidak seharusnya bertindak seperti haiwan yang sanggup menghancurkan dan merosakkan masa depan orang lain kerana menurut nafsu.

Buat mereka yang pernah melakukan kejahatan dan merosakkan masa depan orang lain, bertaubatlah. Sedarlah yang hidup ini hanya sementara. Segala perbuatan kita di dunia ini akan dinilai dan diberikan balasan yang setimpal dengan perbuatan kita. Insaflah sebelum terlambat.


Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "