Jauhi Budaya Songsang Hari Valentine

Hari Kekasih atau Hari Valentine adalah hari yang dinanti-nantikan oleh pasangan kekasih di seluruh dunia. hari ini merupakan hari untuk memperingati dan membuktikan rasa cinta mereka terhadap kekasih masing-masing.

Pelbagai perancangan telah dirancang untuk dijadikan kejutan buat pasangan masing-masing. Ada di antara mereka yang merancang untuk mengadakan jamuan makan malam di restoran-restoran yang menarik dan romantik. Ada juga yang merancang, pertemuan di taman-taman bunga. Dan tidak kurang juga yang merancang pertemuan yang tidak pernah dilakukan oleh orang lain sebelum ini bagi memastikan Hari Kekasih ini akan diingati sampai bila-bila.

Tidak kurang juga hadiah-hadiah menarik telah dibeli bagi merancakkan lagi hari tersebut. Ada yang membelikan bunga, jam tangan, barang kemas, coklat dan pelbagai lagi hadiah menarik. Tujuannya adalah untuk membuatkan pasangan mereka teruja dengan segala hadiah yang diberikan.

Adakah Kita mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan Valentine? Darimanakah asalnya Valentine? Mengapa ia sangat popular?

Menurut sejarah, pada zaman dahulu kala, bangsa Romawi memperingati suatu hari besar setiap tanggal 15 Februari yang dinamakan Lupercalia. Peringatan hari besar ini dirayakan untuk menghormati Juno (Tuhan Wanita) dan Perkahwinan, serta Pah (Tuhan dari Alam). Pada saat itu digambarkan orang-orang muda (lelaki dan wanita) memilih pasangannya secara undian. Kemudian mereka bertukar hadiah sebagai pernyataan cinta kasih. Diikuti pula pesta bersama pasangan masing-masing.

Perayaan Lupercalia adalah rangkaian upacara pensucian di masa Romawi Kuno (13-18 Februari). Dua hari pertama, dipersembahkan untuk dewi cinta (Queen of Feverish Love) Juno Februata. Pada hari ini, para pemuda mengundi nama-nama gadis lalu mereka mengambil nama secara acak dan gadis yang namanya keluar harus menjadi pasangan pemuda tersebut selama setahun untuk senang-senang dan hiburan.

Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Selama upacara ini, kaum muda memukul orang dengan kulit binatang dan wanita berebut untuk dipukul kerana menganggap pukulan itu akan membuat mereka menjadi lebih subur.

Ketika agama Kristian Katolik menjadi agama negara di Roma, penguasa Romawi dan para tokoh agama katolik Roma menjadikan upacara ini dan mewarnainya dengan nuansa Kristiani, antara lain mengganti nama-nama gadis dengan nama-nama Paus atau Pastor. Di antara pendukungnya adalah Kaisar Konstantine dan Paus Gregory I (lihat: The Encyclopedia Britannica, sub judul: Christianity). Agar lebih mendekatkan lagi pada ajaran Kristian, pada 496 M, Paus Gelasius I menjadikan upacara Romawi Kuno ini menjadi Hari Perayaan Gereja dengan nama Saint Valentine's Day untuk menghormati St. Valentine yang kebetulan mati pada 14 Februari (lihat: The World Book Encyclopedia 1998).

The Catholic Encyclopedia Vol. XV sub judul St. Valentine menuliskan ada 3 nama Valentine yang mati pada 14 Februari, seorang di antaranya dilukiskan sebagai yang mati pada masa Romawi. Namun demikian tidak pernah ada penjelasan siapa "St. Valentine" yang termaksud, juga dengan kisahnya yang tidak pernah diketahui ujung-pangkalnya kerana setiap sumber mengisahkan cerita yang berbeza.

Sejarah Valentine di atas menjelaskan kepada kita apa sebenarnya Hari Valentine itu, yang tidak lain bersumber dari paganisme orang musyrik, penyembahan berhala dan penghormatan terhadap patung. Bahkan tiada kaitannya dengan kasih sayang. Lalu mengapa kita masih juga menyambut Hari Valentine?

Hari Valentine ini adalah budaya songsang yang 'ditaja' oleh Yahudi dan Kristian bagi menyesatkan umat Islam melalui hiburan dan perzinaan. Malangnya, masih ramai umat Islam yang tidak menyedari akan hal ini. Mereka masih lagi hanyut dengan budaya songsang ini. Mereka masih setia menantikan hari ini demi membuktikan rasa cinta dan kasih mereka terhadap pasangan mereka.

Hari Kekasih ini merupakan dakyah golongan kafir bagi menghalalkan perzinaan agar wujud satu komuniti masyarakat Islam yang sudah tidak lagi berpegang kepada ajaran yang sebenar. Pada hari tersebut, pasangan kekasih tanpa pertalian pernikahan akan berpeleseran terutamanya di kawasan taman, dataran serta hotel bagi melampiaskan nafsu dan perbuatan ini jelas melanggar hukum Islam.

Pada malam sambutan hari tersebut pula, ramai gadis yang kehilangan dara dan kehormatan sama ada kerana melakukan hubungan seks secara suka sama suka atau akibat dirogol. Mereka melakukan semua ini atas alasan kononnya demi membuktikan 'keagungan' cinta sempena smabutan Hari Kekasih. Maka, dengan ini hasrat golongan Yahudi dan Kristian untuk menyesatkan umat Islam berjaya.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "