Kecanggihan Dunia Teknologi

Dewasa ini, kecanggihan teknologi telah menghantui kehidupan kita. Pelbagai gadget baru yang dikeluarkan oleh pihak pengeluar. Mereka bersaing sesama sendiri untuk memastikan produk mereka terjual laris di pasaran. Semua gadget ini telah memberikan banyak kemudahan dan kesenangan kepada para pengguna. Kebanyakan daripadanya dicipta untuk memberi kemudahan kepada pengguna untuk berhubung.

Teknologi maklumat merupakan satu medan penting bagi setiap orang untuk mengetahui berita-berita dan maklumat-maklumat terkini mengenai pelbagai perkara. Sesuatu berita dan maklumat mudah tersebar melalui jaringan internet. Internet telah menjadi medan utama kepada semua untuk mendapatkan berita,maklumat dan sebagainya.




Dengan perkembangan penggunaan internet, para pengeluar bersaing untuk mengeluarkan alat yang akan memudahkan pengguna untuk melayari internet di mana sahaja mereka berada. oleh sebab itu, maka terhasillah telefon-telefon pintar, 'netbook', pelayar internet mudah alih dan sebagainya lagi.

Dengan kebanjiran alat-alat sebegini, kita telah melangkah ke dalam satu dunia baru. Dunia yang penuh dengan keperluan kepenggunaan. Dahulu, tempat tinggal, makanan, pakaian dan pengangkutan menjadi perkara asas dalam kehidupan seharian. Namun kini segalanya telah berubah. Alat-alat komunikasi dan pelayar-pelayar internet mudah alih menjadi alat penting dalam kehidupan individu. Tanpa semua ini, hidup terasa kosong. Seolah-olah kita hidup dalam dunia kegelapan. Tanpa cahaya yang akan menjadi pembimbing dan petunjuk dalam menuju kehidupan yang lebih baik.



Kesemua ini telah merubah hidup kita menjadi individu yang lebih banyak menghabiskan waktu berhadapan dengan segala jenis alatan-alatan canggih. Kita telah mula menjauhkan diri kita dengan kehidupan normal. Kita lebih banyak menghabiskan masa kita dengan berhubung di dalam talian daripada berbual secara bersemuka. Kita lebih banyak mencari maklumat-maklumat dengan menggunakan 'search engin' yang terdapat di dalam talian daripada mengunjungi kedai-kedai buku atau perpustakaan-perpustakaan. Walaupun kita sedar yang sesetengah daripada sumber maklumat itu adalah salah, namun kita masih mahu mengambilnya sebagai sumber utama.

Segalanya telah merubah kehidupan kita. Dengan teknologi, kita berperang dengan hidup kita. kita tidak mahu dikatakan kolot kerana ketinggalan jauh darinya. Namun kita perlu sedar bahawa, semuanya ini akan memberi impak yang besar dalam kehidupan kita. Oleh sebab itu, kita harus bijak dalam menentukan arah hidup kita supaya ia tidak akan memberi kesan buruk di kemudian hari.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "