Perpaduan

Hidup ini terasa sunyi bila diri tersisih dari masyarakat. Jiwa terasa kosong. Fikiran terasa bercelaru. Itu adalah antara perasaan yang dialami oleh mereka yang dibiarkan tanpa perhatian dari sesiapa.

Perpaduan merupakan satu cara yang paling sesuai agar tiada seorang pun dari kalangan masyarakat disisih dan dibiarkan tanpa perhatian dan bantuan. Di dalam ajaran Islam sendiri ada di ajarkan tentang silaturahim. Silaturahim di antara ahli keluarga. Silaturahim di antara jiran-jiran. Silaturahim di antara sahabat handai. Silaturahim di antara sesama Islam. Tidak lupa juga silaturahim sesama manusia. Semuanya ini bertujuan untuk menyatukan seluruh manusia. Selain itu, ia juga bertujuan untuk memastikan yang kehidupan manusia dan seluruh makhluk di dunia ini terpelihara dari ancaman-ancaman yang tidak diingini. Ia juga bertujuan untuk memastikan yang pembangunan dan kemajuan dapat diteruskan dengan baik.

Namun, kita masih jauh dari semua itu. Perpaduan yang diwar-warkan hanya seperti angin yang bertiup. Datang dan terus berlalu pergi. Lihatlah masyarakat kita ketika ini, jauh dari perpaduan. Tiada kesatuan dalam kehidupan dan yang wujud hanyalah perpecahan. Perpecahan dalam persaudaraan. Perpecahan dalam persahabatan. Perpecahan dalam rumah tangga. Tidak kurang juga perpecahan dalam masyarakat.

Cuba kita selami hidup ini sedalam-dalamnya. Apa yang telah kita lakukan terhadap masalah-masalah yang timbul dalam keluarga kita, persahabatan kita dan masyarakat kita? Adakah kita berusaha untuk sama-sama berganding bahu menyelesaikan masalah yang timbul? Atau kita biarkan hubungan itu hancur hanya kerana kepentingan diri kita sendiri?

Hanya kerana perkara-perkara remeh dan kecil, seluruh dunia boleh hancur. Pernahkah kita fikirkan tentang semua itu. Kenapa kita mesti berbalah dalam menyelesaikan masalah? Mengapa kita tidak boleh berusaha untuk menerima pendapat orang lain sehingga kita sanggup menghancurkan perpaduan di kalangan kita? Kenapa ini semua berlaku? Terutama di kalangan masyarakat Melayu.

Cuba kita lihat sekeliling kita. Cuba kita lihat masyarakat Cina, mereka sentiasa hidup saling bantu-membantu. Banyak rumah-rumah persatuan didirikan semata-mata untuk memastikan kesatuan di antara mereka terpelihara. Mereka menjalankan pelbagai aktiviti bersama. Sekiranya ada permasalahan yang timbul, mereka turut serta merasai permasalahan tersebut.
Mengapa kita tidak boleh melakukan seperti itu?

Kita punya masjid dan surau yang didirikan di merata-rata tempat di negara ini. Tujuan utama masjid-masjid didirikan oleh Rasulullah s.a.w. adalah untuk menyatupadukan umat Islam seluruhnya. Melalui masjid, pelbagai maklumat dan masalah dapat dikongsi bersama. Tetapi kini yang berlaku adalah sebaliknya. Masjid dan surau sudah semakin kurang penghuninya. Seolah-olah masjid dan surau telah 'mati' ditelan waktu. Ia didirikan semata-mata sebagai hiasan cuma.

Marilah kita renung kembali. Adakah diri kita ini sentiasa berusaha untuk memastikan perpaduan kita terus kekal dan kuat? Adakah diri kita sentiasa berusaha untuk memastikan setiap permasalahan yang timbul diselesaikan bersama? Adakah kita sentiasa berusaha untuk membuang ego kita sejauh yang mungkin semata-mata untuk menerima pendapat orang lain? Marilah kita fikirkan bersama manfaat dan hasil yang bakal kita tuai sekiranya perpaduan di antara kita semua teguh berdiri dan kuat.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "