Kelebihan Bulan Syaaban

Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya "Dinamakan dengan Syaaban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak."

Antara kelebihan yang terdapat di bulan Syaaban ialah:
  1. Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah dengan 700 kali ganda.
  2. Allah akan menurunkan rahmatNya serta memberikan pengampunan umum kepada hambaNya.
  3. Sesiapa yang berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan di akhirnya, maka Allah akan menuliskan baginya pahala 70 orang nabi, pahala beribadat selama 70 tahun.
  4. Kelebihan malam Nisfu Syaaban pula ialah sesiapa yang mendirikan solat sunat dan menghidupkan malam itu dengan banyak berdoa, berzikir, berselawat, bertasbih, membaca al-Quran dan sebagainya, maka Allah akan membukakan untuknya 300 pintu rahmat disamping doanya tidak akan ditolak.
  5. Orang-orang yang tidak diampunkan dosa mereka oleh Allah pada malam Nisfu Syaaban ialah mereka yang menyekutukan Allah dengan sesuatu, tukang sihir, tukang nujum, mereka yang suka bermusuhan, peminum arak, pemakan riba, derhaka terhadap kedua ibu bapa, pembuat fitnah dan mereka yang memutuskan silaturahim.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "