Ujian

Berat beban hidup yang di tanggung, terasa diri terlalu lemah untuk terus memikul. Tanggungjawab yang diberikan, harus tetap dilaksanakan. Itu adalah amanah. Tidak boleh tidak, ianya perlu ditunaikan.

Sebagai hamba yang kerdil, ombak-ombak ujian yang memukul, terasa lemas dan rimas untuk ditentang. Kekadang diri terasa dioleng-oleng mengikut alunan ombak. Kapal kecil yang dinaiki seolah-olah lalang yang menari-nari mengikut tiupan angin. Kekadang ke barat, kekadang ke timur. Entah bila agaknya ia akan kekal berdiri tanpa pernah bergantung pada orang lain.

Bila badai besar datang memukul kapal, diri rebah terus ke lantai. Membiarkan diri hanyut didodoi ombak. Inikah diri ku yang sepatutnya? Inikah cara untuk menghadapi ujian Allah. Membiarkn diri rebah menyebah bumi. Membiarkan diri hanyut dalam lautan ujian. Membiarkan diri lemas tanpa pernah berusaha untuk menentangnya.

Oh! Alangkah malangnya hidup ini. Membiarkan diri sebegitu. Lemah dan tidak bermaya. Bukan itu ciri-cirinya orang berjaya. Lihatlah mereka yang telah menerima anugerah kecemerlangan di dunia dan juga di akhirat. Lihatlah betapa kesabaran dan keyakinan mereka mengatasi pukulan ombak ujian yang mengganas. Mereka tidak pernah berputus asa. Mereka tidak pernah menyerah kalah.

Pernah aku terfikir. Bagaimana caranya mereka mendidik dan melatih diri mereka menjadi sedemikian rupa. Alangkah bahgianya mereka mampu melakukan itu semua. Ingin rasanya diri menjadi seperti mereka. Biar segunung ujian yang mendatang, mereka tidak pernah gentar dan takut. Mereka hadapinya dengan gembira. Seolah-olah ujian itu adalah permainan mereka. Marilah kita renung bersama tentang perkara ini.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "