Nisfu Syaaban

Assalamualaikum.

Dalam diam tak diam, hari ini sudah masuk hari Nisfu Syaaban. Dan tinggal lebih kurang lima belas hari lagi, bulan Ramadhan akan menjelma. Terasa seperti baru lagi kita menyambut Ramadhan. Dan sekarang Ramadhan menjelma lagi.

Sebelum aku pergi lebih jauh, izinkan aku menerangkan apa maksud Nisfu Syaaban. Bagi mereka yang tidak mengetahui, Nisfu Syaaban ni sebenarnya bermaksud pertengahan bulan Syaaban iaitu pada hari ke-15 bulan Syaaban. Ada beberapa kelebihan pada hari ini. Korang boleh lah mencari kelebihan-kelebihan Nisfu Syaaban ni sendiri. Malas pulak aku nak menghuraikannya.

Apa yang aku nak kongsikan di sini adalah tentang bulan Ramadhan. Bulan teristimewa bagi seluruh umat Islam. Di dalam bulan inilah umat Islam diuji kesabaran mereka. Dan di dalam bulan inilah, Al-Quran diturunkan. Dan dalam bulan ini jugalah terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Oleh itu, sebagai umat Islam, kita haruslah mempersiapkan diri kita untuk menghadapi bulan yang mulia ini. Dari segi mentalnya dan fizikalnya harus kuat untuk menghadapi ujian dan untuk memperbanyakkan ibadah.
Selain itu, kita haruslah memperbanyakkan doa, agar Allah mempertemukan kita dengan bulan Ramadhan dan memberi kesihatan yang baik agar kita dapat memperbanyakkan ibadah dalam bulan tersebut.

Sampai di sini sahaja dulu daripada aku.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "