Ujian Dalam Kehidupan

Assalamu'alaikum.

Hari ini, hati aku tergerak untuk menulis tentang kehidupan. Kehidupan ini bagaikan roda. Ada kalanya kita di atas, dan ada kalanya kita di bawah. Ia sentiasa berpusing sehingga tiba ke destinasi penghujung. Kadang-kadang kehidupan ini juga boleh diibaratkan seperti graf. Adakalanya ia menjadi sinusidal, ada kalanya ia menjadi linear dan ada kalanya ia jatuh merudum. Berbagai andaian yang kita boleh buat mengenai kehidupan ini.

Dalam kehidupan itu juga ada rencahnya. Ada kala ia manis, ada kala ia masin, ada kala ia pahit, dan ada kala ianya masam. Berbagai perasa boleh dinikmati. Terpulang pada kita sendiri.

Kehidupan kita juga boleh diibaratkan seperti lukisan. Kalau seandainya kita bijak mewarnainya, ia akan menjadi sebuah lukisan yang cantik. Penuh dengan corak dan warna yang menarik. Dan seandainya kita tersalah mewarnainya, ia akan menjadi sebuah lukisan yang kotor, comot dan tidak menarik.

Untuk menjadikan kehidupan ini seperti roda, graf, rencah dan lukisan, kita perlu melalui berbagai ujian dan halangan. Ujian dan halangan inilah yang akan menjadikan roda kita berpusing laju atau perlahan. Menjadikan rencah kita manis, masin, pahit atau pun masam. Menjadikan graf kita naik atau pun turun. Dan menjadikan lukisan kita cantik ataupun comot. Inilah yang harus kita hadapi semenjak hari pertama kita dilahirkan.


Ujian hadir dalam berbagai bentuk. Ada kalanya ia hadir dalam bentuk kegembiraan. Ada kalanya ia hadir dalam bentuk kesedihan. Ada kalanya ia hadir dalam bentuk kesusahan. Dan seribu satu macam cara ujian itu hadir. Semuanya itu bertujuan untuk menguji sejauh mana keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t.

Ada orang berjaya menghadapi kesemua ujian yang ditempuhi. Ada pula yang tewas ketika menghadapi kesusahan. Ada pula yang tewas ketika menghadapi kegembiraan. Semuanya itu berlaku atas pilihan kita sendiri. Allah telah memberi petunjuk kepada kita dalam menjalani kehidupan seharian. Rasul-rasul, kitab-kitab, diturunkan sebagai peringatan dan panduan kepada kita dalam menempuh perjalan kehidupan yang berliku-liku. Namun, kita lupa dan lalai untuk mengikutinya. Dan kebanyakannya tidak pernah tahu pun tentang kewujudan semua itu. Apa yang mereka tahu adalah kehidupan mereka semata-mata.

Oleh itu, kita sebagai manusia yang diciptakan oleh Allah, haruslah berusaha untuk mencorak warna ujian kehidupan kita dengan sebaiknya. Seorang pelukis tidak akan dapat melukis tanpa ilmu lukisan. Seorang chef tidak akan dapat memasak tanpa ilmu masakan. Seorang pemandu tidak akan dapat memandu tanpa ilmu pemanduan. Kita tidak akan dapat hidup tanpa ilmu kehidupan. Oleh itu, marilah kita sama-sama berusaha untuk mencari dan menambahkan ilmu bagi menghadapi ujian dalam kehidupan. Mudah-mudahan kita akan berjaya dan cemerlang di dunia dan di akhirat.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "