Kemasyarakatan

semenjak beberapa hari lepas, kita diwar-warkan dengan berita mengenai seorang isteri yang diperlakukan dengan kejam oleh suaminya. tindakan suaminya itu membuatkan si isteri menderita. suaminya bukan sahaja mendera si isteri dari segi fizikal, tetapi juga dari segi mental. perkara ini tidak boleh dipandang ringan oleh seluruh masyarakat. ini merupakan barah yang mudah merebak di kalangan masyarakat jika dibiarkan tanpa kawalan.

tanpa kita sedari, selama 9 tahun si isteri menanggung derita. hidupnya tidak ubah seperti haiwan. diperlakukan sesuka hati. sekiranya mahu, dia dibelai. sekiranya marah, dia dijadikan mangsa. adakah ini yang dikatakan sebagai ketua? seorang ketua seharusnya menjaga dan mengawasi seluruh orang bawahannya daripada bahaya, tetapi sebaliknya yang berlaku. bagaimana kalau dia merupakan seorang pemimpin masyarakat atau seorang ketua di tempat kerja? semestinya dia akan dijatuhkan atau dibuang kerja. begitulah situasinya sebagai seorang suami. dia seharusnya menjadi seorang ketua yang baik. seorang ketua yang berwibawa, disegani dan menjadi contoh teladan kepada orang lain. dia tidak seharusnya memperlakukan isterinya sebegitu.

sebagai masyarakat, apa yang sepatutnya kita lakukan terhadap mereka? adakah kita harus berdiam diri tanpa melakukan apa-apa? atau adakah kita patutu bersorak gembira dengan apa yang berlaku? atau adakah kita biarkan mereka tanpa mempedulikan langsung tentang perkara ini? atau adakah kita patut melakukan sesuatu agar perkara ini tidak lagi berulang?

kita seharusnya mengambil iktibar dan berusaha agar perkara ini tidak lagi berulang. kita seharusnya sentiasa mengambil berat dan peka dengan keadaan sekeliling kita. kita tidak boleh lepas tangan dalam hal-hal sebegini. tidak mustahil, satu hari nanti perkara sebegini boleh berlaku dalam keluarga kita, atau saudara-mara kita atau mungkin juga pada anak-anak kita. siapa tahu?

tidakkah kita sedar, perpaduan di kalangan masyarakat kita sudah makin berkurang. jiran sebelah-menyebelah, sudah tidak kita pedulikan. rakan-rakan sepejabat, tidak semua yang kita tegur. saudara-mara yang lain, sudah tidak kita pedulikan. dimanakah ikatan silaturahim kita. kemanakah hilangnya sifat perpaduan kita?

seandainya kita punya sifat kasih sayang dan mengambil berat di antara satu sama lain, sudah pastinya perkara seperti penderaan isteri tidak akan berlaku di dalam masyarakat kita. sekiranya kita prihatin dengan keadaan sekeliling, pasti tidak akan ada masalah sosial yang akan berlaku.

segala masalah dan perkara-perkara buruk yang berlaku sekarang adalah disebabkan oleh sifat kita yang tidak mempedulikan tentang orang lain. kita hanya sibuk dengan dunia kita sendiri. kita tidak pernah mahu mengambik berat atau berusaha untuk membantu mereka yang memerlukan.

diluar sana terdapat ramai orang yang memerlukan bantuan kita. mereka mengharapkan belas ihsan dan bantuan daripada kita untuk terus hidup. marilah kita sama-sama berusaha untuk mengubah hidup kita supaya menjadi masyarakat yang perihatin. negara kita tidak akan aman selagi kita tidak mengubah sikap kita untuk menjadi masyarakat yang bersatu padu dan saling menjaga hubungan silaturahim sesama kita.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "