Persahabatan

Setiap manusia memerlukan teman. kaya, miskin, cantik, hodoh, berpangkat, orang biasa, semuanya berkehendak kepada teman. teman merupakan orang yang rapat dan dikenali. tanpa teman, apalah erti hidup ini. hidup seperti dibunag. tanpa sesiapa. seolah-olah dunia ini hanya wujud kita sendirian. bolehkah kita hidup keseorangan tanpa teman disekeliling menemani dan membantu kita?


sahabat merupakan teman yang paling dekat dengan kita selain daripada keluarga. meraka sentiasa berada di samping kita. setiap hari kita akan menemui sahabat-sahabat kita. sama ada untuk berbincang, berbual atau melakukan apa sahaja aktiviti. mereka banyak membantu kita dalam segala hal. kita tidak akan mampu untuk melakukan apa-apa tanpa bantuan dari sesiapa.

harga sebuah persahabatan lebih bernilai daripada kekayaan harta benda. melalui persahabat, kita dapat menimba lebih banyak pengalaman dan ilmu yang berguna. setiap sahabat yang kita miliki punya jalan hidup yang berlainan. ada yang datang dari keluarga yang kaya. ada yang datang dari keluarga miskin. ada yang datang dari keluarga yang bahgia dan tidak kurang juga sahabat yang datang dari keluarga yang bermasalah. dari situ kita boleh menimba seberapa banyak pengalaman dan ilmu yang berguna untuk hidup kita. kita tidak akan dapat merasai semua pengalaman itu dalam hidup yang singkat ini. kita boleh menjadikan pengalaman orang lain sebagai pengalaman kita.

selain itu, mereka juga boleh menjadi pembimbing kita. samada ke arah kebaikan atau ke arah keburukan. bergantung kepada jenis sahabat yang kita pilih. kalau baik sahabat kita, maka baiklah kita. kalau buruk sahabat kita, maka buruklah kita. seorang pujangga pernah berkata, kalau kita berada di kedai minyak wangi, sedikit dari wangian itu akan melekat pada kita. dan kalau kita berada di tempat kotor, sedikit daripada kekotoran itu akan melekat pada kita. sahabat menjadi corak hidup kita.

kita perlu menjaga setiap ikatan persahabatan yang kita miliki. kita tidak boleh sewenang-wenangnya membiarkan sahabat kita terasa hati dengan tingkah laku dan pertuturan kita. ikatan persahabatan yang terbina akan putus seandainya kita tidak menjaga perhubungan kita dengan sahabat-sahabat kita. kita tidak boleh menyakiti mereka samada melalui pertuturan atau perbuatan.

setiap ikatan persahabatan yang terbina, merupakan satu rahmat buat kita. untuk menunjukkan rasa syukur kita, kita perlulah menjaga dan memelihara ikatan tersebut agar kekal buat selamanya. selain itu, kita haruslah bijak dalam memilih sahabat, agar hidup kita akan sentiasa dilimpahi rahmat.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "