Masalah rogol di kalangan remaja perempuan di bawah umur

sejak akhir-akhir ini kita banyak dihebahkan dengan berita-berita yang tidak enak didengar. remaja-remaja perempuan di bawah umur menjadi mangsa rogol lelaki-lelaki hidung belang yang sentiasa mencari kesempatan ke atas remaja-remaja perempuan.


lelaki-lelaki hidung belang ini sentiasa berusaha untuk mendampingi remaja-remaja perempuan di bawah umur. ini kerana, remaja-remaja perempuan ini mudah didampingi dan diperdaya. pada usia yang begitu muda, remaja-remaja perempuan ini mempunyai perasaan ingin mencuba sesuatu yang baru. pada usia sebegini juga mereka mempunyai keinginan untuk disayangi oleh lelaki. mereka merasakan diri mereka sudah cukup matang dan mereka mempunyai cita rasa yang agak tinggi. mereka merasakan remaja-remaja lelaki sebaya mereka masih berperwatakan kebudak-budakkan. ini kerana, remaja lelaki mempunyai usia kematangan yang agak lewat berbanding remaja perempuan.

remaja-remaja perempuan yang terjerumus ke lembah hina ini sebenarnya sedang mencari identiti diri mereka. mereka mahu kelihatan dewasa dan mahu mencari pengalaman hidup yang baru. selain itu, mereka masih tidak dapat membezakan kebaikan dan keburukan sesuatu tindakan yang mereka lakukan. kebanyakan dari mereka tidak didedahkan dengan ilmu dalam pergaulan di antara lelaki dan perempuan. apa yang dibolehkan dan apa yang tidak dibolehkan. apa yang mereka tahu, setiap orang yang mereka kenali adalah berniat baik terhadap mereka.

lelaki-lelaki hidung belang ini dengan mudah mampu untuk menjerat remaja-remaja perempuan yang tidak mempunyai pengetahuan asas dalam perhubungan di antara lelaki dan perempuan. secara teorinya mereka mungkin mengetahui mengenai perkara tersebut, tetapi mereka masih belum memahaminya secara mendalam.

ibu bapa, guru-guru dan masyarakat harus mengambil perhatian serius mengenai perkara sebegini. kita harus sama-sama membantu remaja-remaja ini agar mereka memahami perkara-perkara asas dalam kehidupan. seandainya mereka tidak dididik dan didedahkan mengenai perkara ini, mereka boleh terjerumus ke dalam lembah yang akan merosakkan diri mereka.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "