Anak Menjadi Imam

Adakah dibolehkan seorang anak yang belum baligh tetapi elok bacaan al-Qurannya menjadi imam bagi jemaah wanita seperti ibunya,kakaknya atau adik-adiknya?

JAWAPAN:
Menurut ulama kalangan mazhab Al-Hanafiyah, tidak sah anak kecil menjadi imam solat, sama ada solat fardu ataupun solat sunat. adapun ulama di kalangan mazhab Imam Malik dan Hanabilah, menjelaskan yang tidak sah hanya solat fardu, untuk solat sunat, hukumnya sah. Dalil mereka ialah:
Al-Atsram meriwayatkan dari Ibn Mas'ud r.a. dan Ibn Abbas r.a. bahawa: "Janganlah seorang anak kecil mengimami solat jemaah sehinggalah dia bermimpi."
menurut mazhab al-Syafi'i, dibolehkan mengikuti imam anak kecil berdasarkan satu dalilnya sangat kuat, yang mana Al-Bukhari mensahihkan hadis tersebut daripada Jabir r.a.
diriwatkan daripada Amr bin Salamah katanya: "aku pernah menjadi imam pada zaman Rasulullah s.a.w. sedangkan aku adalah anak kecil yang berumur tujuh tahun."
namun sah juga anak kecil menjadi imam solat Jumaat, tetapi makruh. seandainya anak kecil tersebut belum khatan, kena pastikan bahagian dalam zakarnya yang ditutupi kulit dibersihkan daripada najis air kencing sebelum solat.

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

Blog Archive

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "