Elakkan daripada "Kehabisan" masa

masa merupakan sesuatu yang sangat penting dan sangat berharga. masa yang telah pergi, tidak mungkin akan dapat dicari ganti. ia bukan seperti harta atau kekayaan. harta atau kekayaan masih boleh dicari seandainya kita telah kehilangan harta atau kekayaan yang kita anda. tetapi tidak bagi masa.

ada orang mengatakan yang masa itu adalah emas. tetapi sebenarnya masa itu lebih berharga daripada emas. emas boleh dicari ganti tetapi masa tidak. bijak pandai Islam ada mengatakan yang masa adalah kehidupan. kenyataan itu adalah benar. dengan adanya masa, maka adanya kehidupan. berbagai perkara yang boleh dilakukan dengan adanya masa. kita boleh bekerja, bersenang-senang, berhibur dan berbagai lagi perkara yang boleh kita lakukan.

walau apapun yang kita lakukan, kita seharusnya ingat bahawa setiap masa yang berlalu harus diisi dengan sebaiknya. kita tidak boleh biarkan ia berlalu dengan sia-sia. pastikan setiap perkara yang kita lakukan itu memberi manfaat samada buat diri kita ataupun orang lain. apa yang penting, kita jangan biarkan ia berlalu tanpa melakukan apa-apa. itu amat merugikan.

sering kali kita menghadapi berbagai masalah ketika cuba untuk menguruskan masa dengan sebaiknya. ketika kita berusaha keras untuk memenuhi masa dengan sebaiknya, ketika itulah ada sahaja gangguan yang mendatang. ketika itulah kita seringkali disibukkan dengan pelbagai perkara yang diluar jangkaan kita. ketika inilah kita harus bijak dalam menangani semua ini. kita harus sentiasa bersedia dan berwaspada.

sebelum memulakan sesuatu perkara itu, kita harus berfikir samada apa yang kita akan lakukan ini akan memberi manfaat atau tidak. seandainya jawapannya ya, maka teruskanlah dengan perkara tersebut. dan seandainya jawapannya tidak, maka berusahalah untuk menjauhi perkara tersebut dan cepat-cepat beralih kepada perkara yang lebih penting dan bermanfaat. sekiranya kita tidak berusaha untuk menjauhinya, maka kita akan terus hanyut dalam keadaan tersebut. ini akan menyebabkan masa kita terbuang begitu sahaja.

selain itu kita harus merancang setiap apa yang ingin kita lakukan. dengan merancang, kita akan dapat memudahkan semua urusan kita dan dapat melakukan banyak perkara dalam sesuatu masa. pakar ada mengatakan yang merancang akan membuatkan umur kita bertambah panjang.

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

Blog Archive

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "