kemana perginya persaudaraan?

dikala seluruh penduduk Malaysia menikmati pembangunan yang semakin berkembang pesat, masih ada lagi penduduk yang hidup dalam kesedihan. mereka masih hidup dalam kemiskinan dan serba kekurangan. dimanakah silapnya? apakah mereka ini ketinggalan zaman? atau mereka ini telah ditinggal jauh oleh pembangunan yang sentiasa mara ke depan? bukankah pembangunan itu bertujuan untuk memberi kemudahan dan kesenangan kepada manusia? tetapi mengapa masih ada manusia yang berada di dalam kesusahan?

sebagai manusia,kita harus sedar. kita hidup di dunia ini saling memerlukan. kita tidak boleh hidup sendirian. kita sentiasa bergantung hidup terhadap orang lain. mungkin kita tidak pernah sedar dengan semua ini. tetapi itulah hakikatnya.

seorang peniaga tidak akan berjaya menjadi peniaga seandainya tiada pemborong yang mahu menawarkan barang kepada si peniaga untuk diniagakan. selain itu, si peniaga juga memerlukan pembeli untuk membeli barang-barang yang diniagakannya. seandainya tiada pembeli yang mahu membeli barang-barang jualannya, apalah gunanya dia menjual semua brang-barang tersebut?

begitulah juga dalam kehidupan biasa. manusia saling memerlukan. yang tua memerlukan yang muda. yang muda memerlukan yang tua. yang miskin memerlukan yang kaya. yang kaya memerlukan yang miskin.yang miskin memerlukan yang kaya. setiap orang saling memerlukan. tiada siapa pun yang boleh hidup tanpa bantuan orang lain. kalau benar-benar ada manusia sebegitu, dia sebenarnya menipu.

disebabkan itulah kita harus sentiasa peka dengan keadaan sekeliling kita. kita harus sentiasa melihat dan memerhatikan setiap perkara yang berlaku di sekeliling kita. kita harus mengambil berat mengenai orang-orang yang berada di sekeliling kita. semua ini penting untuk memastikan tidak ada di antara kita yang terabai dan terasing. mereka harus dibantu agar kehidupan mereka terjamin.

sebagai Muslim, kita telah diajar tentang persaudara. kita telah dididik tentang silaturahim dengan jiran, saudara-mara, sahabat handai dan seluruh umat Islam. tetapi mengapakah masih terdapat umat Islam yang nasib mereka tidak terbela? malah mereka turut dicaci dan di keji. inikah ajaran Islam yang sebenarnya? adakah sudah tidak lagi wujud umat Islam di Malaysia ini sehingga ada rakyat Malaysia yang beragama Islam terbiar melarat tanpa bantuan?

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Another Templates

Peribadi KU

Ku sembahkan rintihan kepadaMu Tuhan sekalian makhluk akan harapanku sekalipun aku seorang yang berdosa Wahai Yang Maha Pemberi dan Yang Maha Pemurah.

Followers

Blog Archive

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "